Hirdetés

2024. április 26. (péntek) Ervin

Baja

2019. 12. 14. 9:23:55

Közlemény

A Baja Energetika Kft. a városi ivóvíz rendszerre csatlakozva, a hálózati ivóvizet hőcserélőkön való felmelegítéssel szolgáltatja a távhő rendszerén lévő felhasználók felé a használati meleg-vizet.

 A HMV rendszere úgy működik, hogy Társaságunk 24 órán, és 365 napon át folyamatosan cirkuláltatja a HMV-t, hogy ellátási területén minden kifolyónál (meleg vizes csap) szinte azonnal rendelkezésre álljon a szabályozás szerinti 40 0C-os víz. Ezen HMV rendszer tulajdonviszonya összetett, ugyanis a HMV rendszer közterületen haladó részei Társaságunk felelőssége és tulajdona, a társasházakban lévő részek (vízszintes csőszakaszok és függőleges strangok) a társasházak felelőssége és tulajdona. Fentiekből adódóan, amennyiben a több mint 40 éves, sok helyen elhasználódott csővezetékeken nem olyan minőségű és hőmérsékletű HMV folyik, úgy annak eldöntése sem egyértelmű, mely szakasz „hibájából” történik a probléma. Ennek ellenére Társaságunk panasz esetén minden esetben elvégzi az adott szakasz tisztítását (átmosatását), hőközponti HMV-szűrők tisztítását – előzetes kiértesítés, felhasználói tájékoztatás mellett. Mivel a HMV rendszerben lévő használati meleg-víz állandó cirkulációban van - szemben a hideg ivóvizes rendszerrel - a tisztulási folyamat is más, adott esetben hosszabb folyamatot vesz igénybe. Ez adhat magyarázatot arra, hogy amíg a hideg ivóvizes rendszer szemmel láthatólag tisztább, addig a HMV rendszerben tovább észlelhető a szennyeződés - a HMV rendszerben használatos mechanikus szűrők működtetése mellett is.

Az ivóvíz szolgáltatónál végrehajtott ivóvíz szolgáltatási technológia változtatása miatt Baja városában az ivóvíz minősége az elmúlt időszakban megváltozott. Ezért a Baja Energetika Kft-t felelősség nem terheli, azaz Társaságunk olyan vizet melegít fel zárt rendszerén keresztül, amilyet az ivóvíz szolgáltatótól kap. Tárgyi problémával Társaságunk naponta küzd, ennek ellenére az ivóvíz hálózatból átvett, és felmelegített víz (HMV) minősége nem feltétlenül Társaságunk hibájából olyan, amilyen. Ehhez kapcsolódik, hogy a vízminőség változásának következtében, valamint feltételezhetően saját rendszerének fejlesztésekor az ivóvíz szolgáltató folyamatosan végzi a rendszer karbantartását, javítását, fejlesztését és ezekben az esetekben jellemzően nyomásmentesített rendszer mellett tud munkát végezni, melynek következtében minden esetben a „visszaadott” nyomás a víz, ezzel párhuzamosan a HMV rendszerben lévő meleg-víz minőségének romlását okozhatja. Ezen tevékenységek függetlenek Társaságunk tevékenységétől.

A Baja Energetika Kft. fejlesztési tervei között szerepel a HMV szolgáltatás tömbösítése, azaz 2019. évben tervezetten megkezdődött az Újvárosi társasházi tömbökben kialakítandó HMV hőközpontok kivitelezése (ennek előfeltétele volt, hogy minden társasház primer hálózati hőt kapjon – a 2017-2018. évi Újvárosi csőrekonstrukciós munkák ezt a célt is szolgálták mintegy 160 MFt értékben). Ezzel a Baja Energetika Kft. a jelenlegi HMV rendszert (szolgáltatói „nagy” hőközponti HMV cirkuláció) megszűntetve a társasházakban állít elő HMV-t, azt kizárólag a társasház cirkulációs (belső) rendszerében cirkuláltatja. Energiahatékonysági célokon túl a HMV minőségi javítása is elsődleges cél ezen fejlesztésekkel.

2019. év végéig megvalósult tömbösítések:

- Oltványi u. 1-11.

- Oltványi u. 2-12.

- Kodály Z. u. 2-12.

- Kodály Z. u. 1-7.

- Kodály Z. u. 9-19.

- Csónak u. 2-16.

- Kodály Z. u. 21-27. (folyamatban)

- Kodály Z. u. 30. (folyamatban)

- Kodály Z. u. 14-28. (folyamatban)

A Baja Energetika Kft. 2019. december hónap 3. hetében - előzetes kiértesítés után - HMV rendszer tisztítást tervez a Duna-Kölcsey F. utcát érintően, tekintettel a Duna utca társasházaiban elvégzett cirkulációs csővezetékek cseréjére, valamint a HMV minőségére tett felhasználói jelzések alapján.